تبلیغات
منتظــــــــــــریار

منتظــــــــــــریار

اللــــهم عجـــل لولیـــک الفــــرج

آیا صحیح است كه ظهور در همین سالهای نزدیك اتفاق می افتد؟


               http://s6.picofile.com/file/8200666500/613.jpg

آیا صحیح است كه ظهور در همین سالهای نزدیك اتفاق می افتد؟

پاسخ:بنابر سخن نقل شده از برخی علماء معاصر، آیا صحیح است كه ظهور در همین سالهای نزدیك اتفاق می افتد؟

به گزارش جهان، "انور طاها" نوشت:
بنابر سخن نقل شده از برخی علماء معاصر، آیا صحیح است كه ظهور در همین سالهای نزدیك اتفاق می افتد؟

هیچ كس نمی تواند به طور دقیق از زمان ظهور آن حضرت سخن بگوید. زیرا غیر از خداوند هیچ كس نسبت به آن آگاهی ندارد. و آنچه در برخی از روایات نیز درباره زمان ظهور امام زمان(ع) آمده است، نشانه‌ها و علایمی است كه بر اساس آنها برخی از علما و صاحب نظران اظهار نظرهایی نسبت به نزدیك بودن و یا نزدیك نبودن زمان ظهور كرده‌اند . البته بعضی از این بشارتها می تواند شاهد و قرینه ای بر نزدیك بودن ظهور و ایجاد امید در دلها باشد. ولی با این حال به طور قاطع نمی توان گفت كه آیا امام عصر(عج) در زمانی نزدیك ظهور خواهد كرد یا خیر.

ادامه متن در ادامه مطلب...

اما اینكه همه، چه پیر و چه جوان، چه زن و چه مرد باید به ظهور حضرت ولی عصر(عج) امیدوار باشند، سخن درستی است و مژده ظهور هم كار پسندیده ای است و در دعاهای مربوط به حضرت ولی عصر(عج) آمده است: « انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا؛ دشمنان ظهور فرج را دور می بینند ولی ما(شیعیان) آن را نزدیك می بینیم» و نیز در روایتی سفارش شده است كه هر صبح و شام منتظر ظهور آن حضرت باشید. بنابراین همه امیدواریم كه روزی شاهد ظهور حضرت باشیم ولی، زمانِ خاصی تعیین كردن كار درستی نیست و از آن به شدت نهی شده است.
البته برخى نیز بر این باورند كه بسیارى از علایم ظهور اتفاق افتاده و تنها علایم حتمى ظهور باقى مانده است!! پاسخ به این گروه نیز چنین است كه واقعاً نمی توان اینطور سخنى را بصورت قطعى و كامل در این مورد گفت؛ زیرا منابع اصلى و قدیمى شیعه، معمولاً از نشانه‏ هاى خاص و محدود نام برده‏ اند و بعضى از این نشانه‏ هایى كه به عنوان علایم اتفاق افتاده مطرح می شود، در این منابع وجود ندارد و یا بسیار كم رنگ مطرح شده است. لذا ارائه نظر قطعى در مورد این نشانه‏ ها، نیاز به پژوهش‏هاى علمى و گسترده در همه این منابع دارد. بنابراین با دیدن این حوادث، نباید انتظار به نحو عجولانه باشد، یعنى فكر كنیم با پیدایش فلان حادثه حتماً تا چند روز یا هفته دیگر قیام شروع خواهد شد؛ بلكه این مسائل، باید یك بیدارى را در ما به وجود ‏آورد كه یك گام به آن وعده بزرگ الهى نزدیك شده ‏ایم و باید خود را بیش از پیش در مسیر این نهضت جهانى، آماده كنیم.
توجه: ظهور حضرت مهدى(عج)، منوط به اذن الهى است و اذن الهى نیز زمانى است كه شرایط و زمینه‏ هاى ظهور فراهم باشد.
در این رابطه توجه به چند نكته بایسته است:
یكم. عده‏اى با توجه به اوضاع و شرایط فعلى حاكم بر جهان به این باور رسیده‏ اند كه دوره‏ اى كه ما در آن زندگى می كنیم همان دوره آخرالزمان است كه در روایات به آن اشاره شده است؛ زیرا براى آخرالزمان نشانه‏ هایى گفته شده (مانند گسترش فساد و تفسیر دین بر اساس هوا و هوس و...) كه این نشانه‏ ها در دوره زمانى ما به وقوع پیوسته است. پس زمان كنونى آخرالزمان است و ظهور نیز در این دوران محقق می شود. به علاوه با وجود انقلاب اسلامى ایران و زنده شدن نام و یاد امام زمان(عج)، آمادگى و اقبال مردم براى پذیرش ایشان بیشتر شده و امید به ظهور زیادتر گشته است.
دوم. برخى از علما معتقدند: همان گونه كه غیبت دو مرحله‏ اى بود و غیبت صغرى جهت ایجاد آمادگى مردم براى ورود به غیبت كبرى لازم بود، ظهور نیز ممكن است دو مرحله‏ اى باشد و با ظهور صغرى كه در انقلاب اسلامى ایران تجلى یافته است، مردم با حقیقت قیام امام زمان(عج) آشنایى بیشترى پیدا كرده‏ اند و براى ظهور اصلى و قیام جهانى حضرت آماده می شوند.
سوم. حركت عمومى كشورها و جوامع به سمت وحدت و همگرایى و به عبارت دیگر توجه به تشكیلات بین المللى و اتحادیه‏ هاى منطقه‏ اى و فاصله گرفتن از جزءگرایى، ملت‏ها را به این نتیجه رسانده كه براى آینده‏ اى بهتر، باید مرزها را به حداقل رساند و جهان را دهكده‏ اى كوچك دانست. این رویداد، آمادگى مردم را براى پذیرش یك حاكمیت فراگیر، بیشتر كرده است. البته استكبار جهانى تئورى دهكده جهانى را در جهت حفظ منافع خود و تك قطبى شدن جهان پى‏گیرى می كند اما چه بسا اراده الهى به دست دشمنان خدا نیز انجام گیرد.
چهارم. اجحاف و تجاوز بیش از حد و روز افزون دولت‏هاى استكبارى به كشورهاى فقیر به شكل‏هاى گوناگون از یك سو و لجام گسیختگى فرهنگى و فكرى و علمى؛ مانند بحران هویت، بحران مشروعیت، بحران مدنیت از سوى دیگر، باعث هرج و مرج در زندگى بشر شده است. این گونه مسائل و مباحث نیز این واقعیت را اثبات می كند كه آینده روشن فقط در سایه حاكمیت فردى آسمانى است كه احتمالاً ظهورش نزدیك است.
پنجم. در بعضی از روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام، ادعای تعیین وقت ظهور برابر با كذب خوانده شده و شیعیان مأمور به تكذیب این مدعیان گردیده اند؛ چنانكه در توقیع مبارك امام زمان علیه السلام به اسحاق بن یعقوب آمده است: « ... و اما ظهور الفرج فإنه إلی الله تعالی ذكره و كذب الوقّاتون ـــ و اما آشكار شدن فرج وابسته به اراده حق تعالی است و وقت گزاران دروغزنانی بیش نیستند.»، البته نهی از توقیت نباید منجر به این شود كه شیعیان و منتظران، امر ظهور را پدیده ای دور از دسترس و مستقل از اراده خویش، كه در آینده ای محتمل و نامعلوم به وقوع خواهد پیوست، بیانگارند. بلكه باید با حفظ روحیه نشاط و امید، همواره ظهور را در چند قدمی خویش ببینند و این همان چیزی است كه در برخی مجامع روایی و پاره ای از متون دینی بدان تصریح شده است چنانكه در دعای عهد آمده است: « ... اللهم اكشف هذه الغمة عن هذه الامة بحضوره و عجل لنا ظهوره انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا ـــ پروردگارا! با حضور ولی و دوست خود اندوه را از دلهای این امت بزدای ودر ظهور وی شتاب كن (هرچند) دیگران ظهور حضرتش را دور می انگارند ولی ما آن را نزدیك می بینیم».
خلاصه آنكه بیان مطالبی درباره نزدیك بودن ظهور- از جمله همین مطلبی كه نقل كردید - نمی تواند توقیت وتعیین زمان خاص باشد و اگر اصل این نقل و قولها را بپذیریم ، باید به عنوان یك شاهد و قرینه به آنها نگاه كنیم؛ یعنی اگر این نوید ها و بشارتها را در كنار سایر شواهد روایی و قراین تجربی ( اوضاع و احوال روز ) قرار دهیم، می توانیم امیدوار به نزدیكی فرج باشیم. اما در هر حال، زمان قطعی ظهور در دست خداوند متعال است!

تاریخ ارسال : جمعه 26 تیر 1394 06:48 ب.ظ | نویسنده : منتظریـــار

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر