تبلیغات
منتظــــــــــــریار

منتظــــــــــــریار

اللــــهم عجـــل لولیـــک الفــــرج

امام زمان در منابع اهل سنت


http://s3.picofile.com/file/8192428768/010.jpg

مدتی قبل و هر از چندگاهی شبکه‌های ضد شیعی در باب امام زمان حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) این سخن ابن حزم را مبنی در عدم وجود ایشان نقل می‌کنند: «ابن حزم اندلسی»(متوفی ۴۵۶ هجری) در کتاب «جمهره انساب القریش» که به انساب قریش پرداخته است در صفحه۶۱ می‌نویسد: حسن عسکری آخرین امام شیعیان است و اولاد نداشت. و پس از آن نتیجه می‌گیرند اهل سنت اعتقادی به مهدی(عجّل‌اللّه‌تـعالی‌فـرجه‌الشـریف) ندارد.

ما در پاسخ می‌گوییم برخی پژوهش‌گران، فقط از پیـامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) چهارصد حدیث در منابع‌ روایی برادران اهل سنت و حدود شش هزار حدیث در منابع شـیعی و سـنی درباره‌ی وجود مهدی موعود(عجّل‌اللّه‌تـعالی‌فـرجه‌الشـریف) گزارش کرده‌اند.[1]
پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در جواب به سؤالی دربارۀ اسامی ائمه، به صورت دقـیق بـه شمردن اسـامی آن بزرگواران مطابق اعتقاد شیعه از امام اوّل تا امام ئوازدهم  پرداخت. شیخ صدوق در این باره در کتاب گران‌قدر خود،کمال الدین، از پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله)‌ 37‌ روایت نقل‌ کرده است که به دلیل پرهیز از اطالۀ کـلام،خوانندۀ فاضل را به ملاحظۀ آنها در همان کتاب‌ ارجاع می‌دهیم.

نویسندگان اهل سنت و امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)

آن‌چه برادران اهل سنت ما در مورد امام منتظر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) نوشته‌اند شامل کتاب‌های بسیاری می شود که در ذیل به عناوین برخی از این کتابها اشاره می کنیم:
1-ابو نعیم اصفهانی(از بزرگان علمای اهل سنت)، سه کتاب به نام های مناقب المهدی، صفات مهدی و کتاب چهل حدیث را در مورد امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) نوشته است
2-جلال الدین سیوطی دو کتاب به نام های العرف الوردی فی اخبار المهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و علامات مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) نوشته است
.


ادامه متن در ادامه مطلب...

3-حماد بن یعقوب الرواجنی، اخبار مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه).
4-ابن حجر عسقلانی، القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)
5-محمد بن یوسف الكنجی الشافعی، البیان فی أخبار صاحب الزمان
6-ملا علی المتقی الهندی، صاحب كتاب كنز العمال، که این کتاب یکی از مهمترین کتب در بحث مورد نظر است، و نیز البرهان فی علامات مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) آخر الزمان
7-علی بن سلطان الهروی الحنفی، المشرب الوردی فی أخبار المهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)
8-شهاب الدین الحلاونی الشافعی منظومه ای مشتمل بر پنجاه و پنج بیت حول اوصاف امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) با استفاده از احادیث نبوی شریف به رشته نظم در آورده که آن را "القطر الشهدی فی أوصاف المهدی" نامیده است.
9-محمد البلبیس شافعی محدث معروف، در شرح منظومه شهاب الدین الحلاوی کتابی با عنوان "العطر الوردی بشرح القطر الشهدی" نوشته است.
10-شمس الدین سفارینی نابلسی، كتاب لوائح الأنوار البهیة وسواطع الأسرار الأخریة، را در شرح أرجوزه ای در موضوع امام مهدی با نام الدرة المضیة فی عقیدة الفرقة المرضیة لشمس الدین السفارینی، نوشته است.
11-شیخ بهائی قصیده ای معروف با نام وسیلة الفوز والأمان فی مدح صاحب الزمان دارد که أحمد بن علی حنفی یکی از أحد علمای برادران اهل سنت در شرح آن کتابی با نام "فتح المنان فی شرح قصیدة الشیخ البهائی المعروفة بوسیلة الفوز والأمان فی مدح صاحب الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)" تحریر نموده است.

برخى از برادران اهل سنت كه درباره حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)  در كتابهاى خود مطالبی آورده اند، از این قرارند:
۱- ابن سعد (متوفى ۲۳۰ هـ); ۲- ابن ابى شیبه (متوفى ۲۳۵ هـ).
۳- احمد بن حنبل (متوفى ۲۴۱ هـ); ۴- بخارى (متوفى ۲۷۳ هـ).
5- مسلم (متوفى ۲۶۱ هـ); ۶- ابن ماجه (متوفى ۲۷۳).
۷- ابوبكر اسكافى (متوفى ۲۷۳ هـ); ۸- ترمذى (متوفى ۲۷۹ هـ).
۹- طبرى (متوفى ۳۸۰); ۱۰- ابن قتیبه دینورى (متوفى ۲۷۶).
۱۱- بربهارى (متوفى ۳۲۹); ۱۲- حاكم نیشابورى (متوفى ۴۰۵).
۱۳- بیهقى (متوفى ۴۵۸); ۱۴- خطیب بغدادى (متوفى۴۶۳).
۱۵- ابن اثیر جزرى (متوفى ۶۰۶). [2]
در کتب حیثی  نیز احادیث مربوط به مهدى(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) را عدّه اى از بزرگان اهل سنت آورده اند، از آن جمله است، ابوداوود، ترمذى، ابن ماجه، بزار، حاكم، طبرانى، ابویعلى. آورده‌اند. [3]
قدیمی ترین مؤلف سنی که به عقیده امام مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) پرداخته، حفاظ نعیم بن مروزی متوفی سال227هـ. است که کتاب "الفتن و الملاحم" را نوشته و او از اساتید مورد اعتبار نزد بخاری و دیگر کتب صحاح است. او در باب 42تا51 این کتاب اختصاص به حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)  و نشانه های خروج او داده است. مؤلف  در این کتاب درصدد جمع آوری روایاتی درباره حوادث آینده، ظهور مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)  و نشانه های قیامت بوده است و تاریخ وفات او قبل از وفات ابن  حزم اندلسی است.
ما برای نمونه دو سخن از بزگان اهل سنت که مورد اعتماد آنان است رامی‌آوریم: سخنی از امام ابی الحسن علی بن اسماعیل اشعری. متوفی سال 324هـ. در کتابش با عنوان مقالات الاسلامیین نقل شده است و این اشعری مذهب سنی که هیچ ارتباطی با مذهب شیعه دوازده امامی ندارد. او در کتابش که فرهنگنامه ای کوچک و کم حجم است ، از ملل و نحل سخن می گوید، در مورد طایفه شیعه می‌گوید: "همانا علی بن محمد بن علی بن موسی(علیهم‌السلام)  بر امامت فرزندش حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی(علیهم‌السلام) تصریح نموده است، او در سامرا زندگی می کرد و حسن بن علی(علیه‌السلام) بر امامت فرزندش محمد بن الحسن بن علی(علیهم‌السلام) که نزد ایشان غائب منتظر است ادّعا می کنند روزی ظهور می کند و زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود بعد از اینکه از ظلم و جور پر شده باشد.[4]
ابن کثیر از مورخان بزرگ اهل سنت نیز در البدایه و النهایه مى گوید:
مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)، در آخرالزمان مى آید و زمین را پر از عدل وقسط مى كند، همان گونه كه پر از جور و ظلم شده است. ما، احادیث مربوط به مهدی را در جلد جداگانه اى گردآوردیم، همان گونه كه ابوداوود در سنن خود، كتاب جداگانه اى را به آن اختصاص داده است. [5]
احادیث مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) به طرق گوناگون و متعدّد، از صحابه نقل، و بعد از آنان، از تابعان، نقل شده است، به گونه اى كه مجموع آن ها، مفید علم قطعى است. به همین دلیل، ایمان به ظهور مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)، واجب است.
در نتیجه: از این مطالب كه از بزرگان اهل سنّت نقل شد، معلوم مى‌شود كه مسئله‌ى مهدویّت و اعتقاد به ظهور مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) جزء عقاید ثابت اهل سنّت  است و احادیث مربوط به ظهور آن حضرت، در میان آنان، به حدّ تواتر رسیده است وتنها کسی که منکر ایشان شده است ابن حزم است و ریشه آن در نسب وی است که از خاندان اموی و دشمن اهل بیت بوده است.

تاریخ ارسال : یکشنبه 17 خرداد 1394 10:38 ق.ظ | نویسنده : منتظریـــار

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر